dinsdag 15 maart 2016

Amsterdam blijft van iedereen

Amsterdam investeert in opknappen openbare ruimte, zeker ook in Noord, spreidt de drukte en zet turbo op integratie. Amsterdam is van iedereen en blijft van iedereen!

Een hernieuwing van het coalitieakkoord van Amsterdam voor de periode 2014-2018

Amsterdam blijft van iedereen. Met die insteek hebben de coalitiepartijen in Amsterdam, D66, VVD en SP, een hernieuwing van het coalitieakkoord opgesteld voor de periode 2014-2018. De plannen komen niet in plaats van maar bovenop het huidige akkoord, om de kansen en uitdagingen die Amsterdam anno 2016 kent aan te gaan. Anderhalf jaar na het vaststellen van het akkoord is al ruim de helft van de huidige afspraken door de raad en in uitvoering. Drie hoofdstukken worden nu toegevoegd. Allereerst plannen voor een ‘schone, hele en veilige stad’: een grote opknapbeurt voor heel Amsterdam. Daarnaast ‘stad in balans’: Amsterdam is ongekend populair bij toeristen. Die aantrekkelijkheid en groei wil het stadsbestuur in goede banen leiden om overlast te voorkomen. Tenslotte zijn er plannen om de turbo op integratie te zetten: ‘nieuwe Amsterdammers doen meteen mee’. In totaal wordt ruim 100 miljoen éxtra in de stad geïnvesteerd.

Bijzonder akkoord

Volgens D66-fractievoorzitter Jan Paternotte is de update van het coalitieakkoord tekenend voor de goede samenwerking tussen de drie partijen: “Politieke partijen sluiten doorgaans alleen akkoorden als ze een nieuwe coalitie vormen, of bij een crisis. In Amsterdam is het omgekeerd: het gaat zo hard dat we een nieuwe agenda hebben neergelegd. De drie grote thema’s spelen voor iedereen in de coalitie, voor iedere partij in de raad waarschijnlijk. Dat maakt dit een bijzonder akkoord waar iedere partij vrijwel hetzelfde in zit. Een mooi pakket aan maatregelen waarmee we de Amsterdamse vragen van vandaag beantwoorden.”

Turbo op integratie

Het gaat goed met de stad. De werkloosheid daalt het hardst in Amsterdam. Er worden meer huizen gebouwd dan ooit te voren en steeds meer kinderen krijgen het beste onderwijs. Maar we zien ook nieuwe uitdagingen en kansen voor de stad. Daar willen we mee aan de slag. Paternotte: “De stad gaat ruim 2000 nieuwe Amsterdammers per jaar huisvesten. Amsterdam is van iedereen en blijft van iedereen. Het belangrijkste is om te zorgen dat ook alle vluchtelingen gelijk mee kunnen doen. We willen de turbo op integratie zetten.” In het hernieuwde akkoord is 10 miljoen uitgetrokken om vluchtelingen met een status zo snel mogelijk aan het werk te krijgen.

Stad in balans

De aantrekkelijkheid van Amsterdam is ongekend. Dat is goed, want het levert veel banen voor Amsterdammers op. Maar om de stad voor zowel bewoners als bezoekers mooi en aantrekkelijk te houden, willen we overlast blijven aanpakken en de drukte spreiden. Er komt extra inzet om illegale vakantieverhuur tegen te gaan en we zorgen voor een nog schonere stad.

Een grote opknapbeurt voor heel Amsterdam

Ook krijgt heel Amsterdam een grote opknapbeurt. Buiten de ring en in Noord sommige hebben buurten een flinke achterstand in het onderhoud van de openbare ruimte. We gaan die buurten versneld en duurzaam opknappen. We grijpen deze operatie bovendien aan om mensen aan werk te helpen die nu een grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben.

Lees hier het volledige hernieuwde coalitieakkoord.

(via Amsterdam.d66.nl)