vrijdag 13 januari 2017

Amsterdam krijgt brug over ’t IJ

(via amsterdam.D66.nl)

D66 is blij dat het stadsbestuur over de brug komt om de verbindingen tussen Noord en de rest van de stad te verbeteren. Er komt een voetgangers-en fietsersbrug over het IJ vanaf Java-eiland, de pontjes vanaf Centraal Station worden uitgebreid en in 2020 wordt metrostation Sixhaven, vlakbij het Eye en de Tolhuistuin, aangelegd. D66-raadslid Jan-Bert Vroege: “We zijn blij met de plannen van het stadsbestuur. Een betere verbinding met Noord is echt noodzakelijk. De populariteit van Noord neemt alleen maar toe.” Naast de plannen van het stadsbestuur voor een brug, een metroverbinding en extra pontjes wil D66 ook graag kijken of een passage voor voetgangers en fietsers achter het centraal station, onder het IJ door, een mogelijkheid is. Vroege: “Op korte termijn is dit niet mogelijk, maar  we willen dat ook deze optie voor fietsers en voetgangers onderzocht blijft worden.”

Noord populairder dan ooit

D66-raadslid Bart Vink ziet de verbeterde verbinding ook als noodzakelijk voor de ontwikkeling van de gehele stad. Vink: “We ontgroeien als stad de huidige oppervlakte. Steeds meer mensen willen hier wonen. Veel meer nieuwe woningen en bedrijven in Noord zijn nodig. Daar is nog ruimte. Maar dan moet aan beide zijden van het IJ een veel betere verbinding zijn. Een nieuwe oostelijke brug in het verlengde van de Jan Schaeferbrug is daarvoor in elk geval nodig, net als metrostation Sixhaven. Ik kan niet wachten tot beide gerealiseerd zijn.” De bevaarbaarheid van het IJ en de financiering van de brug zijn voor D66 nog wel belangrijke randvoorwaarden. Vink: “Hier zullen we bij de uitwerking van de plannen kritisch naar blijven kijken.”

Eind 2017 starten de voorbereidingen

De plannen van het college gaan nu een uitgebreid inspraaktraject in, waarin Amsterdammers en andere belanghebbenden hun mening kunnen geven. De verwachting is dat voor de zomer een voorstel aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. Het stadsbestuur schat in dat eind 2017 de voorbereidingen voor de bouw van de brug, metrostation Sixhaven en de aankoop van extra pontjes gestart kan worden.