donderdag 11 mei 2017

Gemeente gaat kleine winkeliers steunen bij forse huurverhogingen

De diversiteit van het Amsterdamse winkelaanbod staat onder druk. D66-fractievoorzitter Reinier van Dantzig diende vandaag samen met de VVD en SP een motie in om te voorkomen dat er nog meer kleine winkeliers gebukt gaan onder hoge huurstijgingen, terwijl er steeds meer toeristenwinkels bijkomen. Van Dantzig: “De bakker, de boekenwinkel, de schoenmaker: ze staan onder druk. De verhuurder is vaak een groot vastgoedbedrijf en dat zorgt ervoor dat kleine ondernemers vaak machteloos staan als de huur bij een nieuw contract fors verhoogd wordt. We willen die kleine winkeliers ondersteunen en voorkomen dat er alleen maar toeristenwinkels voor in de plaats komen.”

Winkels waar Amsterdammers wat aan hebben

Dankzij de motie van D66, VVD en SP wordt onderzocht hoe in bepaalde gebieden waar het winkelaanbod onder druk staat, kleine winkeliers ondersteund kunnen worden op het gebied van huurrecht. Van Dantzig: “Veel kleine ondernemers hebben niet alle kennis in huis over het huurrecht, ze hebben hun handen vol aan de onderneming. Bewoners kunnen met vragen over huurrecht bij adviespunten terecht, winkeliers niet. Met deze motie willen we kleine winkeliers ondersteunen als ze te maken krijgen met forse huurverhogingen.”

Leefbaar en divers winkelgebied

Omdat kleine ondernemers niet in staat zijn de concurrentiestrijd met grote vastgoedbedrijven te winnen, dreigen toeristische functies in populaire winkelgebieden de overhand te nemen. D66 wil deze afname van de diversiteit in het winkelaanbod tegengaan zodat buurten leefbaar blijven en ook kleine ondernemers hier hun plek behouden. Van Dantzig: “We moeten voorkomen dat kleine ondernemers de dupe zijn van hoge huurstijgingen. We gaan ze voorlichten en ondersteunen zodat ze niet onnodig machteloos komen te staan tegenover grote vastgoedbedrijven.”

_____________________________________________________________________
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Reinier van Dantzig: 06 14 15 32 25
Nicolette Rodenburg | persvoorlichter D66 Amsterdam

Kamer 2239, Amstel 1