zondag 6 januari 2019

Blog Margo: ‘Alles wordt nieuw in het nieuwe jaar’

Nemen jullie wel eens de afslag naar de Nieuwe Purmerweg vanaf de Nieuwe Leeuwarderweg? Dan weet je niet wat je ziet. Daar waar ooit mijn tennisclub zat, verrijzen in no time nieuwe appartementencomplexen. De bewoners in de directe omgeving hebben het niet makkelijk. Vlak voor hun neus verrijst op de plek van rustig groen een hele nieuwe wijk. Meer info hierover vind je opwww.amsterdam.nl/elzenhagenzuid.

Officieel overlegt de gemeentelijke projectleider alles met de buurt, maar toch komen de bewoners vaak voor verrassingen te staan. Onlangs was het schrikken voor de vrijwilligers die de Krijtmolen aan de gang houden. Er was een maximumhoogte afgesproken voor de gebouwen, zodat de molen wind kan blijven vangen, maar opeens bleek er een woonlaag teveel op gezet. De molen moet nu happend naar adem verder.

In de stadsdeelcommissie ergeren we ons soms dat het zo gaat, maar dit soort projecten gebeurt in opdracht van de centrale stad. Het resultaat van het inspreken bij het stadsdeel is wel dat de stadsdeelbestuurders gaan rondbellen en dat er meer duidelijkheid verschaft wordt.

Onlangs moesten we als commissie ook adviseren over het project Klaprozenbuurt. Dat betreft het bedrijventerrein waar nu de Praxis staat, een elektriciteitscentrale en een GVB garage. Daar moet ook een aantrekkelijke nieuwe woonwijk komen. Zie ook www.amsterdam.nl/projecten/klaprozenbuurt

Er moet nog veel gebeuren om dat voor elkaar te krijgen. De meeste grond is particulier eigendom; dus moeten de bedrijven vanuit zichzelf meegaan. Sommigen zien wel kansen, maar anderen blijven lekker zitten of kondigen hun vertrek aan. Toch laten de gemeentelijke ontwerpers zich niet ontmoedigen. En er is nog veel mogelijk; we zitten pas in een beginfase van dit plan.

Nog spannender is de ontwikkeling van het Sixhavengebied, het terrein tussen het IJplein en de Tolhuistuin. Er zijn al heel wat inspraakavonden over geweest en veel onrust, maar ondertussen gaat ook daar de plannenmakerij door. Het gebied is het visitekaartje van ons stadsdeel. Dat is wat je van Noord ziet vanaf het CS en op de pont. Ik merk bij stadsdeelcommissie en bestuur de behoefte om unieke karakterkenmerken te bewaren: de haven, de sluis, een strook groen.

Ook nieuw, maar minder gepland, zijn de recente bewoners van de zogenaamde ‘slibvelden’. Aan de andere kant van Elzenhagen, overkant A10, strijken momenteel de bewoners neer van het gekraakte ADM-terrein. Ze schijnen goed te zijn in het geven van massale festivals. Dat is niet iets waar ik zelf op zit te wachten, maar jij misschien wel?

Veel mooi nieuws toegewenst in het nieuwe jaar,

Margo