zondag 24 maart 2019

Blog Margo: 27 maart Stadsdeelcommissievergadering op locatie!

Beste lezers, deze keer gaat mijn nieuws over ons gebied Oud Noord. Het stadsdeel heeft besloten wat vaker te vergaderen in de drie gebieden. Aanstaande woensdag 27 maart is het zover: wij zijn dan niet op het stadsdeelkantoor, maar in huis van de wijk De Meeuw. Daar zitten we dan alleen met de vertegenwoordiger van Oud Noord: Canan (PvdA), Nicoline (GL), Robert (SP) en ik.

Stadsdeelbestuurder Saskia Groenewoud is er ook bij.

Waar zal het over gaan?

Parkeren in Nieuwendam

Bewoners rond de Purmerweg (waar ik ook toe behoor) hebben veel last van de gevolgen van het betaald parkeren in het gebied tussen het IJ en Nieuwendam. Bezoekers van Amsterdam verplaatsen hun auto tegenwoordig naar het gebied waar parkeren vrij is en ze met de bus of fiets verder kunnen. Het gevolg van dit ‘waterbed effect’ is dat bewoners hun auto moeilijk meer kwijt kunnen. Het stadsdeel deelt bekeuringen uit om het vreemd parkeren tegen te gaan, maar veel van die boetes komen terecht bij bewoners die hun auto niet precies binnen de parkeerstrepen hebben gezet. Reden tot veel onrust. Bewoners verzetten zich tegen de gang van zaken en het stadsdeel ‘monitort’ de ontwikkelingen.

Woensdagavond zullen we praten over de mogelijkheden om de problematiek zo snel mogelijk op te lossen. Mocht je ook parkeerproblemen ondervinden, kom dan vooral langs.

Buslijnen in Noord n.a.v. Vervoersplan GVB

Het stadsdeel heeft geklaagd bij wethouder Sharon Dijksma en het GVB over de verarming van het busvervoer na de introductie van de Noord-Zuidlijn. Nu begint het GVB een beetje toe te geven. In hun Vervoersplan staat dat bus 36 vanaf april tot 24.00 doorrijdt naar het Boven IJ ziekenhuis en vanaf het Olaf Palmeplein ook het Amerbos weer aan gaat doen.

Dat is goed nieuws, maar in het advies dat ik, ondersteund door de stadsdeelcommissie, heb opgesteld, stonden nog meer wensen.  Voor Oud Noord ging dat vooral over het verzoek bus 35 twee keer door te laten rijden naar CS en de gure bushaltes bij metrostation Noorderpark te overkappen.

Ik zal dat woensdag weer aan de orde stellen. Heb jij nog andere suggesties?

De nieuwe brug over het Noord-Hollands kanaal

De plaatjes over de nieuwe fietsbrug zijn klaar. Zie de agenda. We zullen er niet lang meer over praten, maar als jij er iets over kwijt wil, dan kan dat woensdag nog.

Bestemmingsplan Klaprozenbuurt

Er zijn grootse plannen om het bedrijvengebied waar tussen de Praxis, de elektriciteitscentrale en de Gamma om te vormen tot een wijk waar gewoond kan worden. Wij moeten nu over het bestemmingsplan adviseren. Mocht jij daar ook iets van vinden, laat het weten.

27 maart, 19.30 uur

Huis van de Wijk De Meeuw, Motorwal 300, naast Dirk v.d. Broek

Zie voor de agenda: noord.notubiz.nl. Ga onder Overzicht naar 27 maart, vergadering Oud Noord.

Als je wilt inspreken, melden bij: bestuursondersteuning.sdn@amsterdam.nl.