Publicaties

Blog Rolf Slotboom: ‘Thuisloos is niet kansloos: op bezoek bij enkele Powerladies’

Als bestuurscommissielid kom je soms op bijzondere plekken, of bij mooie initiatieven.

Zo’n twee weken geleden was van beide sprake: ik mocht naar de officiële opening van het inloophuis van Powerlady aan het Mosplein 24. Onder het motto ‘Thuisloos is niet kansloos’ biedt Powerlady opvang aan dak- of thuisloze jonge meiden, (alleenstaande) moeders of zwangere vrouwen in de regio Amsterdam.

Het gaat hierbij om meiden in de leeftijd 18 tot 23 die:

• Weinig tot geen aansluiting hebben in de maatschappij;
  • Weinig tot geen toekomstperspectief hebben;
  • Dreigen in een sociaal isolement te raken of zich al in een sociaal isolement bevinden.

Aan deze meiden en jonge vrouwen wordt door Powerlady gepoogd toekomstperspectief te bieden: creëren van regelmaat in hun leven, en aanbieden van trainingen om de jonge vrouwen weer de eigen regie te geven over hun leven. Trainingen zoals het maken van een persoonlijk ontwikkelingsplan, personal branding, hulp bij financiën, zelfverdediging, persoonlijk leiderschap en het ontdekken van je talenten. In het kort gezegd: het programma met de titel Moving Forward Sara.

Dat dit belangrijk is, is evident. Juist op een leeftijd dat jonge vrouwen kwetsbaar zijn, of in omstandigheden waar weinig uitweg lijkt (geen thuis, geen geld, opleiding voortijdig gestopt, geen werk, en dit vaak ook in combinatie met op jonge leeftijd een baby) zijn deze meiden op zoek naar houvast. Houvast die kan helpen talenten te ontplooien, of begeleiding om het leven langzaamaan weer op de rit te krijgen.

Bij de opening op 8 december waren de weersomstandigheden woest te noemen: pittige sneeuwval in combinatie met een harde, snijdende wind. Niettemin puilde het gebouw van Powerlady uit. Betrokkenen uit alle windstreken leefden mee, of luisterden naar de mooie presentaties. Ook Hart van Nederland was aanwezig voor een reportage.

Het zijn initiatieven als deze waar wij als D66 heel blij van worden. Bevlogen vrouwen die opkomen voor soortgenoten in een kwetsbare situatie, en die niet klakkeloos accepteren dat een situatie uitzichtloos zou zijn. Maar juist het tegengestelde: die geloven in de kracht van deze meiden, en hen helpen het maximale uit hun talenten te halen.

Gepubliceerd op 19-12-2017 - Laatst gewijzigd op 22-11-2018