Steun ons en help Nederland vooruit

Publicaties

Ogen, oren en kentekenplaten.

Na een druilerige skitraining in december, rijd ik net even te snel naar achteren en raak een paaltje. Mijn kentekenplaat is geraakt en ligt er af. Met wat tape weten we de plaat zo goed en zo kwaad als het gaat weer op z’n plaats te krijgen en we vervolgen onze weg in het donker naar huis. Tape en regen blijken echter niet zo’n goede combinatie. Uiteindelijk verwijder ik de wiebelende plaat en neem me voor om z.s.m. naar de garage te gaan.

Eén van de volgende dagen sta ik in de garage in het Hamerkwartier. De eigenaar schroeft er wel even een nieuwe houder op, zodat ik snel door kan. Ondertussen spreekt hij bevlogen over alle beslommeringen van het hebben van een onderneming in een wijk die ontwikkeld wordt. Terwijl mijn plek in de bestuurscommissie voor hem op dat moment niet bekend is, passeren verkeersdrempels, parkeren en openbaar vervoer de revue. Mooi om de input van Noorderlingen zo spontaan in de schoot geworpen te krijgen. De plaat zit er inderdaad snel weer op en bij het weggaan beloof ik hem terug te komen om ook eens met andere ondernemers te praten.

Samen met mijn collega uit de gemeenteraad kom ik 2 weken later terug. Een start-up vertelt over hun reden naar Noord te komen. De nieuwe initiatieven, maar ook de bereikbaarheid speelde een grote rol. Het loopt echter nu al geregeld vast bij de rotonde in het Hamerkwartier en met alle bouwprojecten die nog voltooid moeten worden, wordt het alleen maar drukker. Dit is een reden tot zorg in de wijk. Uit de netwerkstudie, die gaat over de bereikbaarheid in Noord, blijkt dat bijna 80% van het verkeer in Noord bestaat uit forensen. Daarin kan je onder andere door een veel grotere nadruk op regionaal openbaar vervoer te leggen, maar ook d.m.v. snelfietspaden  en vervoer over het water in de toekomst een verschil voor het Hamerkwartier maken. D66 zet zich daar ook actief voor in.

Verder vertelden meerdere ondernemers over de overgang van de blauwe zone naar betaald parkeren. Dit betekende een flinke toename van de kosten, met mogelijk vertrek tot gevolg. Dit was voor hen persoonlijk een lastig probleem, maar ook voor de wijk zou dat een achteruitgang zijn. De combinatie van vele kleine bedrijfjes en de oude industriële gebouwen, geven het Hamerkwartier een bijzondere authentieke sfeer. Daarnaast zijn wijken waar naast gewoond ook gewerkt wordt, levendiger en prettiger om in te wonen. Met deze verhalen in het achterhoofd, pleitte Jan-Bert Vroege,  een aantal dagen erna in de gemeenteraad voor een overgangsregeling voor bedrijven.

Over het algemeen word je in de bestuurscommissie actief door mensen benaderd of krijg je informatie door mensen te spreken, geïnteresseerd te zijn en goed te luisteren. Interessant dat het deze keer via een andere spontane ontmoeting ging. Al hoop ik deze route via een kapotte kentekenplaat niet te vaak te nemen…

Gepubliceerd op 30-01-2018 - Laatst gewijzigd op 22-11-2018